Melaka, een stukje Nederland in Maleisie - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Dieuwke Lamers - WaarBenJij.nu Melaka, een stukje Nederland in Maleisie - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Dieuwke Lamers - WaarBenJij.nu

Melaka, een stukje Nederland in Maleisie

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Dieuwke

03 Augustus 2009 | Maleisië, Malakka

Hallo iedereen!

Na weer een tijdje niets van ons te hebben laten horen, volgt er nu weer een verhaal. Ondertussen is dit alweer onze laatste nacht in Melaka, een plaatsje onder Kuala Lumpur dat in de 17de en 18de eeuw in Nederlandse handen is geweest.

Toen we hier op 30 juli om 7 uur 's ochtends aankwamen, was er eerst nog veel dicht. Aangekomen bij ons hotel gingen we dan eerst ook even slapen en ons opfrissen. Daarna begonnen we een verkenningstocht waarbij we al snel op het 'Dutch square' uitkwamen. Behalve namen als 'Stadthuys' en een grafsteen met een Nederlandse tekst vonden wij hier echter niet zoveel Nederlands aan. Alles was namelijk rood geverfd. Niettemin was het een mooi plein waar een ontspannen sfeer hing. Ook stonden er op het plein allemaal gele fietsjes met een soort zijspan waar je op kon zitten. Deze fietsjes waren versierd met allemaal bloemen en 's avonds hadden ze ook nog lichtjes en muziek! Het was een erg gezellig gezicht!

Na een bezoekje aan het Nederlandse plein gingen we Chinatown in opzoek naar een ander hotel, omdat de eerste toch niet echt naar wens was. Zo kwamen we uit bij Cheng Ho Guest House, een hotel in de buurt van een moskee en een Chineese tempel. Hier worden we dan ook elke ochtend om 5 en 7 uur trouw aan herinnerd, al slaapt Eva 's ochtends door deze opdringerige concerten heen.

De tweede dag begonnen we met een (voor Maleisische begrippen) redelijk duur ontbijt in resaurant 'Dutch Harbor'. Daarna gingen we naar het modernere gedeelte van de stad en naar de shopping mall! Maar voordat we hier aankwamen, aten we middageten bij een restaurant/eetkraampje, een tijdperk van eten bij eetkraampjes was geboren!

Tegen de avond gingen we naar een nachtmarkt in Chinatown en vervolgens door naar de Golden Screen Cinema's om Harry Potter te bezichtigen. Gelukkig was de film in het engels met Maleisische en Chineese ondertiteling. Zolang we hier niet naar keken, konden we de film best goed volgen. Na de film liepen we onder het genot van een ijsje terug naar ons hotel.

De volgende dag begon voor ons pas laat. We begonnen onze dag met het kopen van twee erg mooie tassen. Daarna bezochten we de kerk van Sint Xanvier, de 'Dutch gravejard' en het paleis van de Sultan, althans een replica, bleek toen we binnen waren.
Tegen de avond was het weer tijd om een afhaal Chinese Fried Rice te halen voor nog geen euro per stuk en we gingen opzoek naar de 'Light and Sound show', waar de Lonely Planet helemaal ondersteboven van is. Wij zagen echter niets en gingen toen in plaats van deze show naar een andere. Ice Age 3!

Na de film gingen we per tuktukfiets met verlichting, bloemen en Maleisische muziek terug naar ons hotel. Onze chauffeur klaagde niet, maar moest wel een paar keer afstappen en kreeg op een gegeven moment zelfs hulp om ons alle heuveltje op te duwen. Hij was namelijk al vrij oud voor dit werk.
Vandaag begonnen we de dag met grootste plannen om een dagje Ayer Keroh (een plaatsje in de buurt van Melaka) te doen. Echter onze dag verliep anders. Eerst hadden we vertraging met de was, omdat we de was van iemand anders terug kregen en hier in ons hotel pas achter kwamen. Na wat gedoe, kregen we toch onze eigen was terug en gingen ontbijten. Daarna gingen we op zoek naar een busstation die ons naar Melaka Sentral kon brengen, hier deden we bijna een uur over. Ondertussen kocht Eva een nieuwe camera (we hebben onze tijd dus toch goed besteed).

Toen we eindelijk op Melaka Sentral aankwamen, vroegen een paar lokale jongens waar we even mee hadden staan praten of we samen zouden lunchen. Na enig getwijfel stemden we toe en zo zaten we tegen kwart over drie aan een door hun aanbevolen weldegelijk erg spicy maaltijd, ookal vroegen wij om not so spicy.

Tegen half vijf pakten we dan eindelijk de bus naar onze dagbestemming waar we om vijf uur aankwamen. Gelukkig was alles nog net aan open en konden we na een korte paardrijrit ook nog gaan karten! Dit ging wat minder beschermd dan in Nederland, maar was desondanks erg gaaf! Wel hebben we nu een paar blauwe plekken van de harde stoeltjes.

Toen we terug wilden gaan, bleken er geen bussen meer te gaan en we besloten te liften. Onze eerste poging was meteen raak en deze vriedelijk maar niet engels sprekende Maleisiche jongens brachten ons tot vlak bij het hotel.
's Avonds hadden we weer afgesproken met onze lunchmaatjes en gingen we samen het reuzenrad, Eye on Malaysia.
Daarna reden we wat rond in hun auto en gingen nog wat drinken bij de McDonalds. Daarna brachten ze ons netjes terug naar ons hotel en gingen we na een verhaaltje te hebben geschreven weer lekker slapen!

Morgen trekken we door naar Kuala Lumpur, we zijn benieuwd wat we daar zullen beleven! Het einde van onze reis komt daarbij al weer een beetje dichterbij, nog zes dagen en hopelijk nog zes dagen vol onvergetelijke mooie en leuke momenten!

Liefs van ons

• 03 Augustus 2009 - 15:47

Henkie, Zusje:

hey deeske en eef, klinkt weer goed, wordt steeds nieuwsgieriger naar alle foto's, verhalen en het land zelf! Ik ben nu bij mn andere zusje in raggal, heerlijk weer op die bekende en vertrouwde berg. We bedachten ons dat we elkaar al minimaal 3 jaar niet hebben gezien en zelf niet aan de telefoon hebben gesproken. En toch gingen we vandaag zo weer verder waar we ooit in die goeie oude tijd waren gebleven. We gaan zo eten en ow ja, niet geheel onbelangrijk... Dees, je kan me wel sms'en maar ik zie t pas (hopelijk) bij terugkomst uit oostenrijk, want mn mobiel is in utrecht uit me zak gevallen dus die is even weg. Hij is wel gevonden en wordt afgegeven in den haag op t station... maar heb dus even geen last van gebel en ge'sms ;)
    Nou meiden, have a nice time en tot snel!!##Kus kus en lieve liefs,
    henkes (en nica, die zit er nu naast!!!)

• 03 Augustus 2009 - 15:58

Gepie :

zit gretig al jullie logboeken na te lezen, ik begrijp nu waarom Jojolande dat bij textiel steeds wilde :P

• 03 Augustus 2009 - 18:29

Tineke En Fred:

zo meiden, weer een mooi verhaal. Jullie beleven zo nog eens wat. nieuwe films en andere sporten.
    En wij lezen hier hoe het met zus vergaan is.
    Nog veel plezier.

• 03 Augustus 2009 - 18:29

Tineke En Fred:

En wij lezen hier hoe het met zus vergaan is.
    Nog veel plezier.

• 04 Augustus 2009 - 11:48

Ben En Gerda:

Hallo Dieuwke en Eva,
    We vonden het heel leuk om jullie belevenissen te volgen in de afgelopen weken.
    Veel plezier nog verder.