Een weekje genieten in Nairobi! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Dieuwke Lamers - WaarBenJij.nu Een weekje genieten in Nairobi! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Dieuwke Lamers - WaarBenJij.nu

Een weekje genieten in Nairobi!

Door: Dieuwke Lamers

Blijf op de hoogte en volg Dieuwke

09 Mei 2014 | Kenia, Nairobi

Hoi Allemaal,
Dankjulliewel voor alle leuke reacties op mijn vorige verhalen! Dat is echt leuk om te lezen :)
Zoals ik al vertelde ben ik afgelopen week in Nairobi geweest, het was super! Vlak voor mijn vertrek heb ik nog het Koningsdag feest op de Nederlandse ambassade hier in Kampala meegepakt, wat ook erg leuk was. Alle Nederlanders in Kampala waren uitgenodigd, en alle andere vrolijk - in het oranje geklede - feestgangers die aan wilden haken waren ook meer dan welkom. Kortom het was een zeer vol en oranje gekleurde massa van vrolijke mensen die lekker stonden te kletsen, allerlei Nederlandse hapjes door elkaar aten (bitterballen, haring, speculaas, kaas, oranje caketjes, etc. echt geen combinatie, maar wel erg lekker!) en later op de avond los gingen op de muziek van een lokale band. Het was erg gezellig en de sfeer was heel open en ik vond al snel de groep Nederlandse studenten van dag 1, en haakte hier bij aan.
De volgende dag pakte ik wat in en maakte mij klaar voor Nairobi, spannend! De zondag van mijn vlucht begon al vroeg, de taxi moest mij om 4:30AM ophalen en naar het vliegtuig brengen (dus klopte hij om 2:15 al op mn raam of ik klaar was... euh... NEE, hahaha! Maar hij wilde wel wachten). Het vliegen e.d. ging heel rustig en ik genoot van de wolkjes die als watjes in de lucht hingen, wat een mooi gezicht blijft dat toch!
Na de landing werd ik naar het guest house gebracht, waar ik dol gelukkig was met de warme douche die ik nu al weken moest missen (In 'westerse termen' was deze warme douche nog steeds slechts een mini-straaltje met dan koud en dan gloeiend heet water, maar het was meer dan de afgelopen tijd, dus ik was al lang blij!).
Na een verfrissende douche nam ik contact op met Willem Selen, die ik van Ceres ken, en die momenteel in Nairobi werkt. Hij had me via Facebook aangeboden een rondleding te geven en ik wilde hier graag gebruik van maken. We gingen de stad in, lunchte (onder het motto 'alles proberen' koos ik iets voor mij nog onbekends lokaals genaamd Ugali met geit, het was best oke), beklommen (per lift) een toren met super ver uitzicht over de stad en bezochtte een bekende souvenier markt. Bij deze laatste had ik drie persoonlijke shoppers die me vanalles aan probeerde te smeren en aan het einde behoorlijk af probeerde te zetten.. Zonder succes, want ik vond het bedrag te hoog en liep weg. Nog voor Willem en ik de markt hadden verlaten hadden we de spullen die ik wilde kopen voor iets van een 8ste van hun vraagprijs alsnog gekocht :)
De volgende dag was het tijd voor de workshop, de groep trainers kwam samen en deed de voorbereidingen. Al snel bleek dat het een hele gezellige en speelse groep met mensen was, die zowel elkaar feedback gaf als tussendoor lekker aan het grappen was. Leuk! Een van deze trainers sliep ook in het zelfde guesthouse als ik, hij heette Zelalem, en bijna elke avond gingen we samen er op uit om wat te gaan eten. We wilden toch wat van de stad zien, en avond-eten was daarvoor onze kans. De eerste avond moesten we alleen wel behoorlijk zoeken.. We waren veel te vroeg uit de Matatu/bus gestapt en moesten nog een eind lopen. Toen we eindelijk de plaats van et restaurantje gevonden hadden (ergens in de Westlands voor hen die bekend zijn in Nairobi), was het al donker.. We aten dus maar snel en gingen weer terug. Dit was een van de eerste keren dat ik me 's avonds buiten niet op mijn gemak had gevoeld, bedacht ik terwijl we daar zo liepen.. Opvallend, ik Kampala heb ik dat haast nooit!
De rest van de week hadden we elke dag workshop trainingen van 8:30-18, waarbij we steeds een heerlijk uitgebreid lunch buffet kregen en ik verder hielp met rapporteren, blogs schrijven en een filmpje maken voor de site. Na afloop van elke workshopdag ging ik steeds met Zelalem en wisselende aanhang van de andere participanten die ook allemaal in het guest house sliepen, weer richting Westlands voor ons avondeten. Na de eerste keer liep dat veel gesmeerder en zo kwamen we er al veel eerder aan en konden nog wat rondkijken. Twee van de 4 avonden dat we daar kwamen aten we ook bij een soort combi-afhaal restaurant/terras. Het was een terras met allemaal restaurant-uitgiftes ernaast en allemaal obers die tegelijk op je afkwamen als je ging zitten. Je kon bij iedereen bestellen en met z'n allen zwermden ze dan om je heen. Om zenuwachtig van te worden, maar ons deed het vooral heel erg lachen. Hoe konden we nou keizen als er elke minuut een nieuwe kaart in je neus gedrukt werd?! Uiteindelijk vroegen we ze even weg te gaan zodat we konden kiezen, en dat werkte.
Alles bij elkaar was het een geweldige week! Veel vriendelijke en enthousiaste mensen, interessante gesprekken, lekker eten en een nieuwe plek die ik zo een beetje kon ontdekken. Er zijn namelijk toch al best wat verschillen tussen Nairobi en Kampala. Zo zie je meteen dat het in Nairobi droger is, de natuur is iets grijs-groener dan in Kampala, er staan meer naaldbomen met verticale takken en ‘gewone’ bomen (soms met bloemen) i.p.v. voornamelijk fruitbomen en andere foodcropbomen zoals in het deel van Kampala waar ik zit, het zand in Nairobi is minder rood van kleur en het is minder stoffig, de wegen zijn iets breder en beter en er zijn veel meer stoplichten (al rijdt iedereen constant door het rode licht..). Ook koelt het in Nairobi veel meer af als het donker wordt, ik had het zowaar koud soms! Dat was ook weer eens nieuw ;)
Terug in Kampala ging het leven weer z’n gangetje, zonder dat ik veel bijzondere dingen deed. Ik moest weer even wennen aan de rust in mn huisje en de warmte in de nacht, maar verder was ik blij om terug te zijn. Nog even en dan komen hier ook nieuwe studenten in het huis wonen, leuk! Dan kunnen we makkelijker ‘s avonds er eens veilig op uit of in het weekend tripjes maken! Daar heb ik wel zin in!

Nou tot de volgende keer weer!
Liefs Dieuwke

  • 09 Mei 2014 - 14:22

    Roos:

    HOOOOOOI hoi :)
    Goed te horen dat je je vermaakt. Hou je taai en tot de volgende blog maar weer :)
    Groetjes
    Roos

  • 11 Mei 2014 - 14:22

    Glen En Marjolein (de Buren Van Tineke En Fred):

    Hallo Dieuwke,
    Wat een geweldige tijd heb je daar en wat een leuke kans om Nairobi ook nog te kunnen meemaken! Knap hoor dat je Ugali en geit naar binnen hebt gekregen......als het even kan, sla ik ugali op mijn reizen altijd over :-)
    De foto's brengen Glen en mij terug naar onze tijd in Uganda......leuk om dit te kunnen lezen en zo te zien geniet je enorm! We kijken uit naar je volgende blog,
    Hartelijke groet,
    Glen en Marjolein

  • 12 Mei 2014 - 10:21

    ROBERT:

    Lees je verslag iedere week ,heel veel plezier en werk genot, dit is een ervaring die ik gemist heb koestert het.
    de groeten je oompje.

  • 12 Mei 2014 - 15:52

    Tineke :

    Wat heb je de gebeurtenissen weer mooi samengevat. En wat beleef je veel. Liefs, Tineke

  • 13 Mei 2014 - 13:05

    Fred:

    Dees, ik vindt dat je het fantastisch doen daar in Afrika. De ene ontdekking na de andere. Ga zo door.
    Veel liefs Fred

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dieuwke

Hallo Allemaal, Zoals de meesten van jullie weten, ben ik net geslaagd. En voordat ik nu ga beginnen aan de volgende fase van mijn opleiding, namelijk de universiteit van Wageningen, ga ik deze maand genieten van het prachtige Thailand! Een land vol prachtige natuur, lachende mensen, warmte en mooie stranden. Samen met een vriendin, Eva, ga ik backpacken. We hebben nu alleen nog maar globale plannen van wat we willen doen, dus als ik morgen daar in Thaland aankom begint een super gaaf avontuur. We zitten nog nergens aan vast en kunnen de hele maand doen waar we zin in hebben. Ik ben erg benieuwd, een klein beetje zenuwachtige maar heb er heel veel zin in! Ik hou jullie op de hoogte... Dikke kus, Dees

Actief sinds 08 Juli 2009
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 11449

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 03 Mei 2015

Life in Burundi

28 Maart 2014 - 08 Augustus 2014

Stage in Uganda!

08 Juli 2009 - 08 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: